Lesson 1 of 0
In Progress

Copy of Week 20 Day 2: Subjunctive In Subordinate Clause

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In previous lessons, you learned several expressions for cause, consequence, and objective. One problem you may face is deciding when to use subjunctive and when to use indicative. Today’s lesson will give you some tips for choosing the correct mood.

   • To express the time, we will use the subjunctive only for “avant que” (before) and “jusqu’à ce que” (until).

Listen to Week 20 Day 2 Track 1

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Examples:

J'attendrai jusqu'à ce que le travail soit fini.- Subjunctive

Il rentrera avant que tu ne reviennes. - Subjunctive

Je partirai dès que tu auras terminé. - Indicative

Il ira quand elle sera arrivée. - Indicative

   • To express the cause, we use subjunctive when the cause is rejected or is subjected to an alternative. In other cases, the indicative is used.

Speaking Practice 1

Listen to Week 20 Day 2 Track 2

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Il a réussi parce qu'il a travaillé.

He succeeded because he has worked.

→ indicative because the cause is confirmed

Il a réussi non qu'il ait travaillé mais il a eu de la chance.

He succeeded not because he has worked but because he was lucky.

→ subjunctive because the cause is rejected

Il a réussi soit qu'il soit chanceux soit qu'il ait travaillé.

He succeeded either because he was lucky or because he has worked.

→ subjunctive because there are an alternative


   • To express consequence, the subjunctive is used in two cases :

Listen to Week 20 Day 2 Track 3

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   • After the expression “pour que” and derivative expressions of “pour que” (assez ... pour que, trop peu ... pour que):

Il connait trop peu d’information pour que je puisse discuter avec lui sur ce problème.

He doesn’t know enough information for me to discuss the issue with him.

   • If the main clause is in negative or interrogative form:

Vous n’êtes pas si bêtes pour que vous ne puissiez comprendre ce texte.

You are not so stupid that you can’t understand this text.

   • To indicate a restriction or opposition the subjunctive is used.

Listen to Week 20 Day 2 Track 4

Bien qu’il soit compétent, il fait des petites erreurs de temps en temps.

Even though he is skillful, he still makes small mistakes from time to time.


Dialogue:

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Vocabulaire complémentaire

Listen to Week 20 Day 2 Track 6

Pour moi, cela n’a pas beaucoup d’importance.For me that is not very important.L'argent, pour moi, cela n’a pas beaucoup d’importance.Money, for me, is not very important.
Je suis d’accordI agreeJe suis d'accord avec toi sur cette idée d'aller au Japon.I agree with you on this idea to go to Japan.
Je ne suis pas entièrement d’accordI don’t entirely agreeJe ne suis pas entièrement d’accord sur le plan, mais je suppose que nous devons partir maintenant.I don’t entirely agree on the plan, but I suppose we need to leave now.
Je ne suis pas du tout d’accordI don’t agree at allÀ propos de son discours, je ne suis pas du tout d'accord.About his speech, I don't agree at all.
En ce qui me concerneAs far as I am concernedEn ce qui me concerne, chacun de vous est responsable de ce qui s'est passé.As far as I'm concerned, each one of you is responsible for what happened.
Je suis persuadé(e) queI am persuaded thatJe suis persuadé que nous pouvons terminer le projet aujourd'hui.I am persuaded that we can finish the project today.
Il est dommage queIt is a pity thatIl est dommage que vous ne puissiez pas voyager avec nous en Europe.It is a pity that you cannot travel with us to Europe.
Il va sans dire queIt goes without saying thatIl va sans dire que nous sommes toujours un pays progressiste.It goes without saying that we are still a progressive country.
Il est évident queIt is obvious thatIl est évident que le but de ce voyage est les affaires.It is obvious that the purpose of this trip is business.
Quant à moiAs for meQuant à moi, je n’ai pas d’autres questions.As for me, I have no further questions.
Pour ma partFor my partPour ma part, j'aimerais apporter le déjeuner pour tout le monde.For my part, I would like to bring lunch for everybody.
Il me semble queIt seems to me thatIl me semble que nous pouvons faire une grande différence dans notre société.It seems to me that we can make a big difference in our society.
Sans douteNo doubtVous pouvez sans doute réaliser tout ce que vous voulez.No doubt you can achieve anything you set your mind to.
Bien sûrOf courseBien sûr, je vous appellerai à mon arrivée à la maison.Of course, I will call you when I arrive home.
hélas alasC'est une procédure qui devrait être la norme, mais qui, hélas, reste très peu pratiquée.This procedure should be standard but, alas, it is very little practiced.
À mon avis / D’après moiIn my opinionÀ mon avis, cet événement est plein d'absurdités.In my opinion, this event is full of nonsense.
Selon moiIn my opinionSelon moi, il est plus confiance en lui que Mike.In my opinion, he has more confidence than Mike.
Je crois queI believe thatJe crois que l'âge pour conduire devrait être à 18 ans.I believe the driving age should be 18.

Speaking Practice 2


A Quick Recap of this Lesson-

Un petit résumé de la leçon


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Today we learned when to use the subjunctive in subordinate clauses:

  • To express the time, use the subjunctive only for “avant que” (before) and “jusqu’à ce que” (until).
  • To express the cause, use subjunctive when the cause is rejected or is being subjected to an alternative.
  • To express consequence, use subjunctive after the expression “pour que” and derivative expressions of “pour que,” and if the main clause is in negative or interrogative form.
  • To indicate a restriction or opposition.